Leuk als een avond die ik modereer ook nieuws oplevert. In dit geval schreef het NRC een artikel.
Na afloop van een discussie-avond over deelfietsen, afgelopen maandag, tekende een aanzienlijke groep aanbieders van deelfietssystemen een intentieverklaring, waarin ze zich verbinden aan een samenwerking die het mogelijk moet maken dat een gebruiker straks via één account fietsen kan huren bij iedere afzonderlijke aanbieder.
Die mogelijkheid wordt gezien als een noodzaak om de acceptatie van de deelfiets te laten slagen. Dat bleek uit de panelgesprekken die ik leidde tijdens een avond die Pakhuis de Zwijger georganiseerd had. Tijdens “Talk of the Town Special: Deelfiets maakt Doorstart“, presenteerde Gemeente Amsterdam haar beleidsplan dat het aanbieden van deelfietsen in de stad moet gaan reguleren, en dat t/m 16 februari ter inspraak ligt. Daarna sprak ik met diverse deskundigen en het publiek over verschillende aspecten van de deelfiets: voor welke doelgroep gaan ze neergezet worden, wat is hun impact op de openbare orde, aan wat voor eisen moeten de fietsen en de aanbieders voldoen en hoe gaan we om met de data die er over de gebruikers verzameld wordt?
Zowel deskundigen als het publiek toonden zich kritisch over het nieuwe plan, dat voor een gebruiker niet helder genoeg zou zijn. Daarnaast gaf iedereen aan dat Amsterdam op het gebied van fietsen een unieke plaats inneemt in de wereld en een deelfietssysteem verdient dat aan die unieke positie recht doet. Hoe dat systeem er uit moet komen te zien: dat blijft vooralsnog de vraag.