,

Thuis door de Coronacrisis en toch je publiek bereiken…

Daar zitten we dan…

De wereld is ongenadig hard getroffen door Covid-19, het coronavirus. Allereerst zijn er de mensen die besmet zijn geraakt; met voor sommigen grote gevolgen. Daarnaast zijn er de maatregelen die er genomen zijn om het virus in te dammen. Die gevolgen treffen ons allemaal.

Voor de evenementenbranche zal het nog een hele tijd duren voordat er weer als vanouds bijeengekomen gaat worden. Dat dat gaat gebeuren staat voor mij wel vast: de dynamiek van een groep mensen die fysiek bij elkaar is en samen iets meemaakt (of dat nou een congres, een productpresentatie of een personeelsborrel is), is nooit helemaal na te bootsen via je beeldscherm.

Je beeldscherm als platform

Toch zullen we tot dat beeldscherm de komende maanden onze toevlucht moeten zoeken. Dat is de plek waar we nog samenkomen en uitwisselen. En het kán ook: online mensen bereiken en boeien. Je moet je er alleen even op instellen. Je helpt jezelf door je te realiseren dat het anders is om contact te maken via een video, dan in levenden lijve. Dus sta even bewust stil bij wat je wilt dat er overkomt bij de mensen met wie je in gesprek gaat of voor wie je je presentatie opneemt.

Waar heb je zelf invloed op

Het zijn geen schokkende zaken en in eerdere bijeenkomsten, toen we nog wél lijfelijk bij elkaar kwamen, dacht je er waarschijnlijk ook al over na. Maar online komt het er nog sterker op aan: er zijn geen voorafjes en onderonsjes waarin je een bredere indruk van jezelf kunt geven of uitspraken kunt verduidelijken of gladstrijken. Het komt aan op wat je direct laat zien en zegt. Denk daarom vooraf rustig na over:

  • Tekst – wat is de kern van je verhaal en hoe is het opgebouwd.
  • Kleding – wat zegt die over jou of de boodschap die je wilt overbrengen
  • Achtergrond – ondersteunt die je presentatie of leidt die af
  • Lichaamstaal – straal je gemak en vertrouwen uit

En de allerbelangrijkste:

  • ENERGIE – als je wil dat mensen naar je kijken en luisteren, dan moet je laten merken dat het leuk of interessant is wat je te vertellen hebt!

De kant-en-klare oplossing

Helaas: die is er niet. Er is geen methode of checklist die voor iedereen werkt. We hebben allemaal weer andere elementen die we lastig of makkelijk vinden. En we zijn niet allemaal even geoefend. Ook de doelen die we met onze presentaties willen bereiken verschillen van elkaar. En bovenal: we zijn allemaal verschillend en dat betekent dat we allemaal onze eigen toon en uitstraling moeten vinden. Dat past niet in één methode of aanpak.

Heel veel heb je niet nodig

Ook zonder studio, cameraman of dure apparatuur kun je prima uit de voeten, echt. Het filmpje bovenaan dit artikel maakte ik met niet meer dan m’n iPhone met iMovie en een statief. Geen kunstlicht of assistentie van anderen. Ik ben misschien iets geoefender dan jij, maar ik heb er vooral tijd en aandacht in gestoken. En dat kan jij ook.

Wat ik je kan bieden

Als het nodig is, kan ik je ondersteunen bij het spreken voor de camera of opnemen van je presentatie. Ik heb een scherp oog en kan snel analyseren, waardoor ik je binnen korte tijd heel gericht advies kan geven, waar je van beter van wordt. Dat kan ik online doen, maar als we er een veilige manier voor vinden, kan ik ook naar je toe komen.

Heb je vragen of interesse: neem contact op! Ik hoor graag waar je behoefte aan hebt. Laat me zien waar je vastloopt, dan kijken we samen hoe je weer op dreef raakt.

Succes.

Hou vol en blijf gezond!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *